-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12765 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اصرار بر مستحبات را تا چه حد توصيه مي فرماييد؟(اگر بر اثر عدم معرفت، بصورت عادت شود)



اعمال مستحبي در فرهنگ ما شيعيان از جايگاه و اهميت خاصي برخوردار است لذا چه در روايات كه منبع اصلي اعمال مستحبي است و چه در سيرة علماء و صالحان، تأكيد و شدت مواظبت بر مستحبات را مي بينيم اما تا چه حد ما توصيه مي كنيم تا آن مقدار كه توانايي داريد.

اما اگر بر اثر معرفت بصورت عادت شود، در مقام تشبيه مي توان گفت شخصي كه مرضي دارد و براي درمان به پزشكي مراجعه مي كند پزشك نسخه اي را تجويز مي كند كه دواي درد مريض است اما مريض فقط به گرفتن نسخه از پزشك و عمل نكردن به آن اكتفا مي كند و چون هنوز مريضي او برطرف نشده دوباره به پزشك مراجعه مي كندو نسخه مي گيرد و همين كار را دائماً تكرار مي كند. ولكن به خاطر عدم شناختش به اينكه پزشك دواي درد تو را در نسخه نوشته و تنها راه خوب شدن تو عمل به دستورات پزشك است، هم بيماريش مستدام است و هم مراجعه آن.

اما نكته اي كه در مورد اعمال مستحبي است چون اين اعمال در ذاتش داراي نورانيتي هستند شخصي كه بدون شناخت و عادتاً اين مستحبات را انجام دهد، بسيار اندك از نورانيت دعا و قرآن و نماز و روزة مستحبي مي برد ولكن آن بهرة كامل كه تربيت شدن و تعالي روحي پيدا كردن و درمان امراض روحي است تابع شناخت و شرايط ديگري است.

نكته اي كه در ابتدا گفته شد انجام مستحبات به ميزان توانايي روحي و جسمياست موقعي كه شما توانايي جسمي داريد و مي توانيد تمام دعاي ابوحمزة ثمالي را بخوانيد اما از حيث روحي نشاط لازم براي توجه در دعا را نداريد در اين مواقع بيشتر از توانايي روحي خودتان عمل نكنيد چرا كه به تعبير معصوم قلب حالت قبض و بسط دارد، در زمان قبض تنها اكتفا به واجبات كنيد.



تكميل و ارسال فرم نظر سنجي موجب تكامل و پويايي كارماست.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.